نکاتی خواندنی از آقای علی ناصرمنش


 

به عنوان یک زنبوردار موفق و به درخواست چندین نفر از همکاران نحوه ی کار زنبورداریم را خدمت عزیزان همکار ارائه میکن ، انشاالله شما هم اعمال کنید و به عنوان یک شغل پردرآمد استفاده بهینه را ببرید.

🔺پایه زنبورعسل بنده : در زمستانها بین ۵۰تا۶۰ فروند است این تعداد را گاهاً تا نزدیک ۱۷۰ فروند ارتقاء میدم تعدادی از مازادش را اول بهار به فروش میرسانم ومابقی مازاد را بعداز برداشت و در مهرماه!

🔺معمولاًبین ۱۲۰تا۱۶۰فروندش را سربوته های شهدخیزمیبرم وبرداشت میکنم..

🔺ازاین تعداد نزدیک ۶۰ فروندش طبق میخورد که قبل از شهد بزرگ زنبور طبقها را بین زنبورستان تقسیم میکنم و همه را با ۹قاب کنترل میکنم واین کار را توازن قوا میدانم بنابراین از پدیده ی غارت جلوگیری میشود ، چون زنبورِ ضعیف نیست که غارت شود..

🔺تحت هیچ شرایطی زنبورضعیف را تحمل نمیکنم چون بقول مرحوم دکترشهرستانی منبع تمام بیماریهاست..

🔺عسل راباقیمتی متعارف مثلاً پارسال بین ۵۰تا۷۰ و امسال ۶۰تا۸۰ هزار تومان میفروشم!

🔺درآمد سالم برپایه کندو زمستانه که ۵۰تا۶۰ فروند است با فروش عسل ، ژل رویال و جمعیت هرکندو نزدیک یک میلیون تومان است..

🔺هیچگاه ازجیبم خرج نمیکنم ازفروش کندو و عسل مخارج زنبورستان راپرداخت میکنم!

🔺باعسل تغذیه ای صد درصد مخالفم و هیچگاه این عسل پرت و بدردنخور را فروش نمیکنم مگر درصورت مازاد که برای زنبورها نگه داشته باشم! و تولید و برداشت این نوع عسل را مهمترین عامل شکست زنبورداران ایرانی میدانم که جای بحثی ۱۰۰صفحه ای دارد..

🔺همیشه و در همه حال و درتمام فصل کیک گرده را از کندوها قطع نمیکنم ولو فروردین و اردیبهشت!

🔺زنبورستانم را در جاهایی روی گل و بوته های شهد خیز میبرم که برای هرکسی امکانش مقدور نیست چون مناطقی بدون آب که زنبور قرمز فراوان دارد و دراین رابطه متحمل هزینه هایی میشوم..

🔺به علت صعب العبور بودن زنبورستان حتماً یک ماشین شاسی بلند کمک دار برای رسیدگی دم دست دارم..

🔺فاصله با زنبورستانهای هم جوارم را رعایت میکنم مگر اینکه بعد از استقرار زنبورستان این قانون توسط دیگری نقض شود..

🔺در رعایت بهداشت کندو از قبیل تعویض صندوق نو هرساله و گندزدایی با اشعه ی خورشید ، رنگ کردن بیرون کندو هرساله و هم چنین زنبورستان نهایت دقت دارم وخیلی کم از دارو استفاده میکنم..

🔺برای مبارزه با کنه ازنوار ۳سانتیمتری استفاده میکنم که یک مبارزه فیزیکی است بدون دخالت دارو..

🔺دشمنان زنبور رابه شدت و بی رحمانه نابود میکنم از مراجع دینی هم دراین رابطه استفتاءگرفتم..

🔺زمان برداشت هیچگاه کارگر نگرفتم و هم چنین زمان کوچ دادن فک وفامیل باعلاقه مندی کمک کارمند و برای روز برداشت لحظه شماری میکنند..

🔺هر روز به زنبورستانم سرمی زنم غیراز ایام مسافرت که زحمتش را به دوستانم محول میکنم زنبورستانم درست درکوهپایه و ۱۰کیلومتری منزلم واقع است امسال ۶کیلونزدیکترش کردم (چهارکیلومتری)

🔺منابع آب در۷متری زنبورستان مستقر کردم وهفته ای یکبارتمیز میکنم..

🔺هیچگاه هیچ داروی چینی برای زنبورستانم استفاده نمیکنم چون براین باورم هدف چین کُمُنیست نابودی صنعت زنبورداری درایران است!

🔺مشتریهایی دارم که درطول سال و همیشه اطلاعات زنبوری دست اول را ازطریق دنیای مجازیِ تلگرام دراختیارشان گذاشته وتغذیه اطلاعاتی درخصوص زنبور و محصولات زنبوری میشوند..

🔺باهیچکس ازهمکاران که مشترک المنافع هستیم رقابت نمیکنم..

🔺به قرض الحسنه یقین قرآنی دارم بنابراین هیچگاه پول قرض الحسنه ی بهای عسل را از کسی مطالبه نکردم و یک ریال پولم نیز در این مورد غیرقابل برگشت نبوده!!

🔺مکان ومحل زنبورستان را مقدس میدانم واهمیت فوق العاده برایش قائلم  بازکردن درکندوهابانام خدا وخواندن آیاتی ازکلام الله مجید را فراموش نمیکنم..

🔺سالهایی بوده بیشتر از صدکیلو عسل هدیه دادم ولی چندسالی است این مقدار از ۳۰ کیلو تجاوز نمیکند..

🔺سرسختانه طرفدار زنبور نژاد ایرانی هستم اهل فروش ملکه نبوده و هرساله همین زنبور نژاد ایرانی را در زنبورستانم بهگزینی میکنم و بصورت مجانی همراه تغذیه ، قفسه ملکه و چندین زنبور پرستار به همکارانم هدیه میدهم..

🔺درزنبورستانم ۳۶۵روز فقط یک برداشت عسل دارم و باتولید و فروش عسل تغذیه ای میانه خوبی ندارم..

🔺همیشه براین باورم که طبیعت سفره ی خداوند است با توجه به اینکه دارای املاک و مراتع فراوان پدری هستم درطول عمرم به هیچکس زنبوردار مهمان در ولایتم معترض نبوده و به استقبالشان رفته و در حد توانم کمک کرده ام برای نمونه یک زنبوردار مهاجر در سال ۹۲ ولایتمان آمد و از اون سال تاکنون درفصل بهارمهمان است و همچنان ایشان را محترم میدانم بالای۶۰۰ فروند کلنی زنبورعسل دارد..

🔺کتاب مرحوم دکترشهرستانی بنابه نباز چنان مطالعه کرده ومیکنم که بیستر مطالب و گزینه هایش  راحفظم ومیدانم کدام  صفحه و کدام پارگراف است و هرشب کتاب مذکور را دم دستم دارم و مطالب مفیدش را مرور میکنم و بر این باورم زنبورعسل ایرانی را در دنیا با نام دانشمند فقید مرحوم دکتر شهرستانی میشناسند..

🔺خانواده درتمام مراحل کار زنبور پا به پایم کمک کارند و گاهاً بهتر از خودم امورات را انجام میدهند و پیشرفت کاریم رامدیون زحمات خانواده میدانم در راس همه پشتکارهمسرعزیزم درکارهای پشت جبهه نظیر ذوب موم، بسته بندی، موم بافی، مرتب کردن انبار، و ...

نکته بسیارمهم وارزشمنددرصنعت زنبورداری
ملکه های جدید را بارنگ سال نشانه  فقط یکسال نگهداری ودرسال بعد حذف میکنم یعنی سال تولد که جزءعمرملکه محسوب نمیشودفقط سال دوم تخم ریزی که دراصطلاح زنبورداری اولین وپرمحصول ترین سال عمر ملکه است نگهداری وبهارسال بعد معدوم وملکه جوان وجدید جایگزین میکنم.

نویسنده : علی ناصرمنش تابستان ۱۳۹۶